söndag 3 augusti 2014

HALLANDS VÄDERÖ lördagen den 2 augusti

Ännu en fantastisk sommarmorgon var på gång och tio paddlare fanns på plats vid klubbhuset för att lasta kajaker inför dagens tur till Hallands Väderö. Det var många kajaker så det tog sin lilla tid. När allt var klart lyckades vi krångla oss förbi hela hästhoppningen utan att skrämma slag på ett enda ekipage.
Färden mot Torekov gick galant och väl framme i hamnen lastades allt snabbt av igen. Dock tog det lite längre tid innan vi satt i kajakerna för det blev mycket snack, toalettbesök och ett och annat tjuvstartande på matsäcken.

Vinden var ostlig så vi la upp rutten så att återturen från ön, som skulle ske i motvind, skulle bli kortast möjlig.
Med vinden i ryggen tog vi oss snabbt över till ön och efter en kortare paddling var vi framme vid vår första fikaplats. Alla var väldigt varma vid det här laget så de flesta valde att kasta sig i böljorna innan färdkosten plockades fram. Sedan satt vi där på ”apberget” och njöt av maten, solen, havet och det trevliga sällskapet.

Efter en lång skön paus tog vi oss ner i kajakerna och fortsatte färden. Vi kom förbi fyren, de vackra vikarna och tog oss ut mot stenön som är den inre gränsen för sälskyddsområdet. Redan innan vi kom dit hade några av oss sett sälar på avstånd men nu blev det sälar precis överallt.
Var man än tittade fick man en säl i blickfånget! De dök och frustade och glodde på oss och vi fick verkligen revansch för förra året då inte en enda säl behagade dyka upp när vi kom på besök. Vi fick nu vinden, som ökat betydligt, rakt mot oss och paddlingen blev ganska tuff. Det var många som tyckte det var skönt att komma in i den lilla läiga viken där vi tog vår andra fika.

Som om inte sälarna varit nog fick vi nu sällskap av en hel flock lösa får samt två hästar i modell mindre. Fåren var inte så intresserade av oss men hästarna ville gärna ha vårt sällskap så de bjöds på både äpple och vatten av orädda paddlare. Vi som var lite mindre modiga höll oss på betryggande avstånd.

Innan vi gav oss iväg pratade vi om den sista sträckan vi hade kvar. Vinden var kraftig och det skulle bli en tuff tur innan vi var tillbaks i Torekovs hamn igen. Vem hade krafter kvar och vem kunde behöva lite hjälp och stöd. Helst hade vi nog alla önskat att vi kunde ta alla kajakerna på släp efter färjan som går mellan fastlandet och ön…
Men iväg kom vi och vi fick verkligen slita i den hårda vinden. Allt prat om att hålla ihop blåste bort eftersom den var svårt att ligga stilla och vänta in. Med hjälp av extrastarka-paddlare som hade krafter nog för två kom vi alla fram. Några hann med ett bad innan pålastningen började och lagom som vi satt oss i bilarna och körde hemåt kom regnet.
Väl tillbaka i Malmö gick avlastningen snabbt för alla längtade nog hem till mat, öl, säng eller i alla fall till en svalkande dusch!

Paddlare: Anna, Anne-Grethe, Calle, Elisabeth, Jerry, Karin, Lennart, Mia H, Marie och Martin.